Skip to content

Wat is het nut van een meditatieweekend ?

Er bestaan veel misverstanden omtrent onze beoefening. Met onderstaande lijst doen we een poging die misverstanden uit de wereld te helpen. Dit is het tweede deel van een artikel. Deel 1 bevindt zich hier.

10 goede redenen om een sesshin te volgen (deel 2)

6. Zichzelf ontmoeten

Door onze ego-gerichte gewoontes leven wij meestal naast onszelf. Door de drukte van alle activiteiten verliezen we onze meest fundamenteel behoefte uit het oog: in harmonie treden met zichzelf. “Sesshin” betekent “zijn eigen geest raken”.

7. Waakzaamheid ontwikkelen

Zen betekent “concentratie”. Zich concentreren op één ding tegelijkertijd. Niet multitasken! Tijdens een sesshin leer je met geduld zich op één handeling per keer te concentreren en hiermee waakzaamheid te ontwikkelen. Voor zichzelf en ten aanzien van de anderen. De omgeving. Waakzaamheid is één van de poorten naar fundamenteel geluk.

8. Leren poetsen

Naast de meditatie is één van de kernactiviteiten van een sesshin, de samu. Dit zijn alle dagelijkse karweien die nodig zijn zoals koken, poetsen. Iedereen kan die activiteiten aanleren. We hebben geen specialisten nodig. In de samu kanaliseert men de energie die men verkgrijgt tijdens de meditatie in de juiste richting. Eénmaal volbracht geeft samu een grote voldoening. In de kunst van de samu ligt ook de essentie van het werk vervat.

9. Soetra’s chanten en bestuderen

Een sesshin is de gelegenheid om in contact te komen met de oude soetra’s (leerredes) van Boeddha en van de traditie. ’s Morgens na de eerste zazen reciteren we enkele van deze soetra’s. Het chanten van soetra’s is één van de kernactiviteiten van monniken en nonnen in tempels en kloosters. Ook in dit ritueel gebeuren kan men een groot bevrijding ervaren. De poëzie van deze eeuwenoude teksten (sommigen meer dan 1500 jaar oud) resoneert in ons en verwerkelijkt zich opnieuw, verandert beetje per beetje onze ego gerichte zienswijze.

10. De weg van de bevrijding beoefenen

Om te mediteren trokken Boeddha en zijn leerlingen een speciaal kleed aan: de kesa. Tijdens een sesshin concentreren we ons ook op het naaien van de kesa en van de rakusu (mini-kesa). Ook hier kan iedereen hieraan deelnemen. De kesa drukt de transformatie (van zazen) uit.
Gemaakt uit stukken stoffen die niet meer bruikbaar zijn, worden ze volgens een patroon van rijstvelden aan elkaar genaaid door middel van kleine puntjes (rijstkorrels). De kesa naaien is een grote concentratie-oefening: lichaamshouding en ademhaling zijn ook hier belangrijk.
Op die manier drukt de kesa de hoogste dimensie uit van het menselijk leven: ontwaken. Op het einde van elke ochtend zazen reciteren we samen de kesa-soetra. Daarin wordt de kesa omschreven als: kleed van de grote bevrijding, veld van onbegrensd geluk”.
Meditatieweekend van 20 tot 22 mei in Rosario: Meer info
(credit foto: Olesya Kushnarenko)

"Zazen is gaan waar we niet kunnen gaan, zonder twijfel, zonder angst met een open hart".

Back To Top